Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-04, 16:29   #26
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Kollat lite granna igen på Open Rails, då det under första kvartalet om jag förstått det rätt är dags för nästa release. Om man läser på deras hemsida om deras målsättningar mm. så är nuvarande release (0.360) en utgåva som representerar "Foundation & Information Release". (en senare version än den som du testade, Totte... )

Denna release är så som jag uppfattar det en release som så att säga bevisar konceptet, det går att göra en helt ny tågsimulator som ändå är bakåtkompatibel med det mesta som är skapat för MSTS.

Nästa release är "
Realism Releases" som syftar till att implementera fysik, signalfunktionalitet, AI-logik, aktivitetskomponenter,luftledningar, hastighetstavlor osv. Med dessa funktioner börjar Open Rail bli mycket intressant tycker jag.

Efter denna release, så kommer "
Independence Releases", då alla verktyg ska finnas självständigt, dvs ny lättanvänd RE , ny AE osv. Även procedural tracks är adresserade till denna release.

Deras "avsiktsförklaring", att göra den mest realistiska tågsimulatorn på marknaden låter i mina öron som väldigt attraktivt för vad jag önskar mig. Att det dessutom är en open source innebär ju även att utvecklingsfolket inte behöver producera massa brittiska tågmodeller för att få det hela att gå runt, utan kan verkligen koncentrera sig på programvaran och inget annat. Nackdelen är naturligtvis att enskilda utvecklare i laget kan tröttna ur, men förhoppningsvis håller det hela vägen. Kollar man på listan över de utvecklare som är involverade i projektet, så skulle det inte förvåna mig om de är flera än vad "de stora" TS-utvecklarna har haft...

När nästkommande releaser bevisar sig, så börjar det kännas som att "MSTS" kommer i ny form kunna leva länge till...

"Roadmappen" här i sin helhet:

http://www.openrails.org/Roadmap.htm

Och om ni installerar Open Rails idag, tänk då på att det är ett pågående arbete och inte en färdig simulator än...

Kanske dags att omvärdera till vilka simulatorer man ska göra modeller tillgängliga till... OR har inga problem med modeller i 100.000 polygonsklassen. Säger dom...

Open Rails officiella hemsida:
http://www.openrails.org/

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-02-04 klockan 16:39.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat