1)
a) Hus: Beror på, byggnader som står nära spåret kan ju tillåtas att ha högre polygonvärden, men annars ska du sträva efter att ha så få polygoner som det är möjligt.
b) Vagnar: Beror på också, vagnar som skall förekomma i stora mängder (malmvagnar t.ex.) bör ha färre, gärna runt 2000-3000, men annars kan du nog för en passagerarvagn ligga på 7000-10000 bara för korgen. Tänk på att boggier tar lite polygoner också. (mina teakvagnar ligger säkert på 15000 poly/st med boggier) Men som sagt, sträva efter att ha så låga värden som möjligt, ta bort saker som är onödiga. Rekommenderat, kanske 7000 /godsvagn, 10000/passagerarvagn, alla delar inräknade.
c) Lok: Beror på... Ett ånglok är väl det som drar mest, och eftersom de förekommer i små antal så kan man dra på ordentligt. Men inte över 20 000 för ett helt lok, med alla detaljer. Mitt Y3a-lok ligger just nu på 7000 polygoner och jag siktar på att landa under 10 000, vilket jag skulle rekommendera. Och då är det en detaljerad modell!
2) Det beror på. Om du kör lowpolymodellering, som när du gör ett vanligt hus, så använd texturvarianten. Om du bygger ett stationshus eller ett rullande fordon, gröpa ur och ha riktiga fönster. Och då måste du förstås göra en enkel interiör på modellen.
3) Ja, det går. I configfilen så finns det en container som heter bogey. Byt bara ut kuiden till den önskade. Men det lättaste är nog att kontakta han som konverterade den (Bear?) och fråga lite snällt om han inte skulle kunna göra en smalspårsvariant av boggien.
4) De finns för att de är skapade för att stå på ett visst ställe på en viss bana, utan en tanke på att någon annan skulle vilja ha den på sin bana. De flesta går att fixa genom att ändra värdet på useadjoiningtracktype 0, till 1.