Citat:
Ursprungligen postat av leoj
(blir lite svengelsaka av detta)
Vertex = punkter för att skapa polygoner
Polygoner = trekantiga bitar som allt i 3d är uppbyggd av. Är ytan fyrkantigt, innehåller den 2 st polygoner
Face = (detta är en gissning) Är en yta, som är platt, kan bestå av olika många polygoner. Tex så har en kub 6 faces men 12 polygoner. Vidare skulle då en åttsidig tärning ha 8 face, men 6 polygoner/face dvs totalt 48 st
Vertex kommer aldig vidare ut i genereringen till trainz, du kan ha ett överflöd av sådana, som inte är ansluta till något, dessa kommer då inte heller visa något.
Sätter du ihop tre stycken så får du då en polygon, så då syns den faktiskt
Vidare så kan du antingen bara låta en vertex ha två anslutna "linjer" (kanter i polygonen) så blir den en platt. Har du tre skulle de kunna vara en fyrkant. Tror det inte finns någon begränsning på hur många "linjer" en vertex kan ha
Dom vertexar du har inringade är anslutna till saker och ting.
Att göra som Marcus gör, är rätt stort slöseri på polygoner, kan visa en bild sedan
|
Jaja, så min lärare, som studerat digital grafik vid SOFE, han har alltså fel ? För det är han som sagt åt mig, att jag ska försöka hålla mina faces till att ha 4 hörn när det är möjligt.
Och inte för att vara sån, men jag tänker nog stå fast vid det, för jag provade det du försöker lära ut där, och det ledde till att jag fick en högre polycount.
Hur som helst så kan saker rensas upp i efterhand, om behovet finns, och något som är väldigt viktigt, är att få en bra topologi, vilket jag försöker arbeta fram runt fönsterna för tillfället, för att kunna få ett snyggare resultat, för i slutändan så är det just den regionen som kommer kräva flest polygoner för ett snyggt resultat, på just detta loket.
Och det är värt att lägga fler polygoner i ett visst område, för att uppnå ett snyggare resultat, om det kommer synas tydligt, för att senare snåla på ett annat ställe, där det inte kommer att synas.