Visa ett inlägg
Gammal 2002-12-05, 09:09   #105
Hesa skurun
Junior Member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Citat:
quote:
Citat:
quote: Kan den månne användas för att manövrera kopplen?
Jag menar loket har ju både automatkoppel och "hakögla"... Vad kallas det egentligen?
???
Tyfon och klocka?
Det verkar heta Vapiti-koppel, i Sverige är annars Otso-koppel inte helt ovanligt vid växling. De båda koppeltyperna tillverkas tydligen av Saalasti. Se länk:

http://www.saalasti.fi/couplers.html

Otso/Vapiti är smidigt vid växling, du behöver ju inte gå ut och hänga på kopplet, men du får ju heller ingen broms på vagnarna...

Hej alla!
Det normala kopplet, skruvkoppel finns i nästan alla person- och godsvagnar i Finland. De personvagnar som inte har skruvkoppel är VR:s Sibelius-tåg till Ryssland (har tillverkats 8 vagnar). Bland loken har de små dieselloken skruvkoppel och Dv 12 och dess syskon har har de ryska automat kopplen "SA-3" med den en "hakögla" så att de lätt kan kopplas med skruv koppel. Elloken Sr1 och Sr2 har också de ryska "SA-3" med "hakögla". Då kanske nån börjar undra undra varför vi har "SA-3" koppel på våra lok. Förklaringen är den att vi har en betydande handel med Ryssland och det kommer en hel del ryska vagnar till Finland. Jag tror det är lättare och billigare att loken har utrustats med "dubbel-system", än att sätta stora och klumpiga "SA-3" koppel på alla vagnar. Dessutom är skruvkopplen billigare och enklare att underhålla.
Elmotor tågen Sm1 och Sm2 har ett annat automatkoppel system som passar bättre för motorvagnståg, jag tror att tillverkaren är "Schaffenberg" eller någåt likanande. De går ej att kopplas med andra tåg.
Mvh: Henrik

Hesa skurun besöker inte forumet just nu