Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-24, 11:20   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Normal och bump är samma sak..

Eller normal är en metod för att uppnå bump

såvitt jag vet går det att både använda gråskala och färgad, de fyller samma funktion
Finns mer exempel på sidan, typ där man gör en vagn, hittar den inte nu.

Du kan kolla på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...al_maps_in_Max

Kan visa exempel när jag kommer hem
Nej, i 3D program är normal maps och bump maps inte samma sak.
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg.
Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt.
I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda.

Läs här vad Blender skriver:
http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat