Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-05, 21:46   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

För de som är intresserade tänkte jag berätta lite då och då hur det går med mitt projket DNOJ No 5 Norrsund.

Jag bygger i Trainz Asset Creation Studio (dvs. Gmax), även om Blender nog är bättre så fastande jag för Gmax och den duger för mig.
Den har ju sina fördelar också. T.ex. finns det tuts om hur man gör animerade slidstyrningar och det kommer ju att behövas.

Spyfrog har ju hjälpt mig med ritningar och pekat på lämpliga böcker för mer research vilket jag kommer att behöva.

Min byggteknik kommer att vara lita annorlunda än vad jag har sett andra göra. Jag kommer nämligen att bygga två lok samtidigt.

Dels kommer jag att bygga den riktiga modellen men den tar tid eftersom saker och ting skall bli rätt.

Men parallellet bygger jag en dummy (se bilden) för att testa alla tekniker och koncept jag hoppas få till på ett ofarligt sätt.

Dummyn har ju inga krav alls på sig att se rätt ut vilket de orginella hjulen kan vitta om. Hålen är bara till för att se om animationerna blir rätt.
Det är på denna jag skall försöka testa saker som ChilliSkinning och animering med Bones av Walschaerts slidstyrning (vad har jag gett mig in på egentligen).

Så nu bär det av / BjörnL
Fasen, jag gillar den här dummyn! Ser ju urkul ut med sina hjul.... det blir spännande att följa arbetet. Sen vore det ju inte fel med en nummer fem att köra mellan Linghed och Norrsundet heller.... ;-)
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat