Ämne: Projekt DONJ
Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-18, 23:23   #58
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Smile

Hej LAn
Kul att du gillar det.

Wij bruk är ju ett järnbruk från början men vid vår tid så är det i princip ett stålvslsverk modell äldre.
För att citera Wikipedia

Wij bruk anlades 1797 som ett manufakturverk intill Wij säteri vid Nötboån. Anläggningen innehöll från början två knipphammare och fyra spikhammare. Smedjan kom sedan att byggas om och till ett antal gånger innan den brann ned 1863. Den återuppfördes emellertid omgående. 1882 installerades en ånghammare och en ångpanna i kombination med en räckvällugn. Smidet vid Vi ersattes 1884-85 med ett mediumvalsverk. Valsverket kompletterades 1903 med ett finvalsverk. Det valsade stålet kom sedan att säljas till bl.a. Gillette i Tyskland för tillverkning av rakblad.
-----------

En rolig och udda grej är att när jag pluggade till ingenijör för många år sen måste man praktisera på somrarna. En sommar 1979? Så jobbade jag i österbybruks snabbstålsvalsverk och förvalspsparet där vi fyra killar hanterade stålgöt med handtänger var från ca 1890. Så jag har faktiskt jobbat i en endast marginellt modernare miljö alldeles på riktigt
Mvh /BjornL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat