Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-30, 19:17   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Då det inte är möjligt att förändra i mesherna så skulle det enklaste vara att för rörelse 3 att ha vajern mellan tornen helt horisontell, även om det inte är det minsta realistiskt. Om man vill få till att vajern hänger ner, så får man dela upp vajern i segment, skulle not tippa på att 1m:s segment är något att börja med i alla fall. Dessa är sedan länkade till en dummer som i sin tur lämpligen, för enkelhetens skull är länkad till en bone i en armatur. Kom ihåg att låta vajern sticka in en extra bit i varje torn, eftersom det kommer bli glipor annars, då längden på vajern ökar då man "trycker ned" den.
Alternativ till detta skulle vara att ändra vajern med en alphakanal, där vajern egentligen är en plan yta och alphan klipper ut en hängande vajer. Denna alpha byts undan för undan av ett script, lite som en film, så att nedhängningen flyttar på sig. Dock så tror jag att detta blir väldigt krångligt, jag är inte ens säker på om det är praktiskt genomförbart, så jag skulle satsa på alternativ nummer ett.
För den 2:a rörelsen så tror jag på samma koncept, segment gömda i den delen som åker längs vajern. Sedan matas dessa segment ut och kopplas ihop, ett efter ett. Denna blir ju lättare att animera eftersom linan blir rak när den körs ut.