Jag tog mig friheten att göra en render över det hela.
Lan har mycket rätt i det han säger, bromsklotsarna sitter fast i
bromsbågen, vilket är på denna vagn (tender) av exakt samma funktion som en vanlig axel. På andra vagnar, med brosklotsar på båda sidor om hjulen så kan de även snurras runt sin axel, se till exempel mina N3/NN3 vagnar med broms. Men här agerar de helt enkelt som axlar, som håller ihop och balanserar ut bromskraften över se två bromsklotsarna som sitter ihop med dem. Bromsklotsarna, för att inte ramla ned sitter fast i
bromsblockshängarna, som i sin tur sitter fast (men kan rotera runt sin axel) i ramen. För att sedan överföra bromskraften från
bromsveven till båda bromsklotsparen så behöver man dels en excenter som Lan säger, den fungerar genom att bromsskruven får axeln att rotera och dra i hävarmen som drar i
bromsdragstången som drar i båda bromsbågarna. Den lilla trekanten under den första bromsbågen är som Lan säger till för att ytterligare balanser upp kraften, så att alla hjul utsätts för samma bromstryck.
För vidare information och namn på alla smådelar så hänvisar jag till Arlöfkatalogen, Plansch 18-27:
http://www.wnj.se/underleverantor/vv..._Pl_A18-27.pdf