Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-30, 22:44   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Då kommer jag med min recension av den rumänska rutten "CFR Route".

Det är 2 st exe-filer som ska laddas ner från train-sim.ro, den ena på 1204 Mb och den andra på
887 Mb. Båda måste köras separat!!

Detta måste vara en av de längsta MSTS-rutter som har byggts, totalt är den 2834 km lång.
Rutten innehåller bl a huvudlinjerna Bukarest - Constanta, Bukarest - Timisoara och Bukarest - Brasov,
samt många fler mindre linjer, både elektrifierade och oelektrifierade.


Rutten kommer som sagt i 2 st exe-filer, som båda ska installeras i MSTS huvudmapp. Rutten kräver
objekt från orginalrutterna som kopieras automatiskt med installme.bat, men det innebär också
att om du använder flera installationer av MSTS, så kallade mini-installationer, så måste du
först installera rutten till den MSTS-installation som innehåller de 6 orginalrutterna.
Den installerade rutten är på 3.15 Gb.

Några tåg eller aktiviteter följer inte med, men dessa finns på samma sida som rutten, train-sim.ro.

I min recension ska jag köra från Bukarest upp till Brasov, vilket inte är speciellt långt, bara
166 kilomter. InterCitytåg 346 är det vi reser med.

Den första anblicken av rutten man får när man startar på Bukarest:s Centralstataion är tyvärr
aningen negativ. Själva stationen och staden lever verkligen inte upp till nivån i resten av
rutten, trotts att rutten i sin helhet inte är direkt fantastiskt detaljerat.
Men när man står med nosen ut från stationen (Bukarest är en säckstation) ser man inte
mycket av detta, se bild 1.

STH i Rumänien är i dagsläget 140 km/h och den hastigheten uppnås snabbt efter avgång från Bukarest.

Man kommer snart ut på den Rumänska landsbygden.

Första stoppet blir Plioesti 45 km norr om Bukarest. Längre än så kör jag inte idag...

Min bedömning hittills är att rutten inte är alltför välgjord när det gäller landskapet, men
absolut inte dåligt. Den lever inte upp till samma standard som tex Trollhättanrutten, DK2000,
Alföld, VBSR eller, om jag får ta upp den i detta sammanhang, Stockholmsrutten. Men denna rutt
är ju så oerhört lång, att man får första att skaparen inte har kunnat jobba jättemycket med
detaljerna. Personligen skulle jag ha föredragit en kortare rutt, men med mer detaljer. '

Dock så tror jag att rutten passar väldigt bra att köra i mörker, och de stora avstånden passar
ju utmärkt för nattåg!
Bifogade bilder
      
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat