Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-31, 08:31   #25
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij.
Tågen står alltid i mitten av det spåret de sätts ut på, vad jag gjort är att jag förskjutit smalspåret, som har en treskena åt ena hållet tills det hjulet som går i luften nuddar det ena av nomalspårets skenor. De båda spåren är helt oberoende av varandra och man kan köra ett smalspårigt och ett normalspårigt lok rakt igenom varandra, utan att det händer något. För att underlätta utsättningen av spåren så skapade jag spåravståndshållare för 1435/891mm och 1435/1067mm. Där har vi de bägge spåren med det avståndet som krävs, så börja med att sätta ut spåravståndshållare där ni vill ha en brytpunkt, sedan drar ni ut smalspåret, så att det kommer åt rätt håll, annars får ni vända på det. Därefter normalspåret. Ta bort spåravståndshålaren och dra spåret vidare från den färdiga splinepointen till nästa spåravståndshållare.

Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel.
Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.

Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat