Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-28, 18:34   #21
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej lenfas

Jag kan bara hålla med. Detta blir finfint.

Så här gör jag för vad det är värt, men det fungerar i alla fall.

Jag gör boggie och vagn i samma modell. För två axlar använder jag bara en hjulaxel/boggie men i configfilen ser jag till att den dyker upp två gånger.

helpers a.bog0 och a.bog1 talar om var denna hjulaxel skall placeras på vagnen så smånigom. Jag gör axel och dess helpers i y=0 för att det blir enklare att exportera då. Det betyder alltså ingenting att den inte är placerad där den skall vara i modellen när jag bygger den.

Jag exporterar vagnen exl. boggien. Här följer ju alla helpers med som skall finnas som a.bog0 och 1 samt a.limfront och a.limback osv.

Sedan exporterar jag boggien inkl. animation. Meschen bogie är länkad dill helpern b.r.boggie som ju är den som är animerad. Denna är i sin tur länkad till b.r.main boggie som talar om var boggiens centrum är. Dess centrum kommer ju om allt funkar rätt sedan att överesnstämma med a.bog0 och a.bog1 i vagn meshen.

Men man kan absolut säker göra på flera andra och antagligen smartare sätt.

Lycka till.


MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (131.8 KB, 147 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat