Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-29, 18:23   #80
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I verkligheten så förekom ljussignaler och semaforer parallellt med varandra på vissa platser, men då i princip endast semaforer + växlingsdvärgsignaler(försignalen kunde även vara en gasdriven sådan till en semafor). Växlingsdvärgarna gick då endast på hur växlarna låg och visade om växling var tillåten, dock ej om någon tågväg var lagd eller tkl gett klart för utfart/infart. Noteras bör dock att dessa ljussignaler inte fungerade som de moderna. Det kommer att komma ett äldre optiskt signalpaket som fungerar korrekt och som skall kunna användas med semaforerna på det sättet jag har nämnt. Vad det gäller uppgradering av linjer så gjorde man nog i ordning de driftplatser som ansågs behöva ett optiskt system då de ansågs behöva det. Men att man mixade optiska/ mekaniska signaler på en driftplats i övrigt förekom nog inte. Flera ställverk på en station förekom att de var av olika typ, (elektriskt/mekaniskt) var nog ovanligare. Där det var behov av två eller fler ställverk så var avstånden så stora och växlarna så många att man inte klarade sig med mekaniska ledningar, utan man fick ha elektriska styrningar. Att de olika ställverken hade olika signaler att styra (optiska/mekaniska) förekom inte, annat än ovan nämnda växlingsdvärgar.
Såg att jag formulerade mig lite dåligt, menar inte blanda på samma station, utan vid nästa station tar semaforerna "över", om ni förstår hur jag menade? Men nu har ni redan gett mig så bra svar så jag är nöjd.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat