Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-12, 22:51   #86
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:

När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det.
När semaforen visar stopp tänds ljuset.
Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel?

Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen.

Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta?

Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna.

Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna.

Men det är häftigt med trevingade semaforer.

Nisse

Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt.

Nisse
Jag har sagt det förut, STW vägskydd fungerar INTE tillsammans med nuvarande version av signalerna. Detta på grund av att V-signalerna i vägskyddet ses som huvudsignaler. Därav ditt problem med försignalerna.

För ungefär en månad sedan (se inlägg #33) så frågade jag om någon av er, som använder STW vägskydd, hade lust att testa en variant av signalsystemet. Ingen har hört av sig! Själv har jag inte haft någon tid över att göra dessa tester. Jag tolkar ointresset som om att ingen kommer att använda STW vägskydd i framtiden.

Du bör ha en slutpunktsstopplykta (spsi) före en stoppbock om det gäller ett tågspår (slutstation/säckstation). På en bangård (växelspår) ska du inte ha en spsi före en stoppbock.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-12 klockan 23:07.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat