Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-13, 21:50   #88
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?
Det är väl inget speciellt när det gäller signalerna gentemot portaler. Jag skulle nog göra enligt exemplet i bifogade bild.
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp.

Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Portal - Station.jpg (15.6 KB, 212 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 22:35.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat