Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-13, 22:58   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.

Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor.

Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken.

Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor.

Nisse
I min version av exempelbanan heter spsi "ea7 A", vilket är en helt ny och unik tpl-signatur, då denna spsi simulerar nästa station. I hastigheten tyckte jag också att den hade fel beteckning, men när jag putsade glasögonen så såg jag skillnaden.

EDIT: Att stoppbockarna inte har någon beteckning i det här fallet gör ingenting, då det står en huvudsignal (spsi) före som alltid visar stopp. Arrangemanget simulerar bara nästa stationsgräns.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 23:32.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat