Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-25, 23:09   #8
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat