Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-30, 10:53   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Jag skulle nog säga att det beror lite på vad du gillar. Trainz har fördelen att en 3åring kan lära sig att bygga banor. Det finns MASSOR utav gratis content till trainz och då menar jag verkligen massor! Dessutom så kräver inte trainz så mycket på din dator.
Dock så har inte trainz den mest realistiska grafiken och fungerar inte alltid värklighets troget.

Trains Simulator 12 är mycket realistiskt och har bra grafik men det är krångligt att lära sig att bygga banor om man inte redan kan det och mycket utav de content som finns kostar pengar. Och du måste ha en bra dator för att få det att fungera bra.

Perssonligen så väljer jag Trainz utav den anledningen att det är simpelt att bygga i, det finns mycket gratis content och man behöver ingen super dator för att spela det. ( Även fast att jag har en super dator )
Instämmer helt i att det är vad man gillar som bör styra valet... Många trådar här är bra för att skaffa sig en uppfattning om respektive simulator... Dock, om man kollar i Trainz screenshot-tråd, så kan man väl konstatera att även med en äldre grafikmotor så blir miljöerna verklighetstrogna.

Skulle vilja bemöta lite det här med att det kan vara svårt att lära sig bygga i RW3, om det nu är det. Jag är inte säker på om det enbart är negativt faktiskt att det är svårt att lära sig byggmetoder i en simulator eller verktyg man inte använt själv tidigare...

Jag drar mig till minnes när jag försökte lära mig MSTS editor, för många år sedan... Blää, jag la det åt sidan, det här funkade inte. Krångligt, hur f** tänker dom? Tog tag i en annan simulator i stället och kom igång där, men kunde ändå inte släppa MSTS... Så, MSTS fick en andra chans och så trillade polletten ner... Från att varit ett eländes verktyg att lära sig, blev det nu för mig ett effektivt och lättanvänt verktyg att jobba med.

Samma upplevelse med 3ds och TSM... 3ds var hopplöst att lära sig... TSM enkelt och hade vad jag behövde för att modellera... Samma visa igen. TSM kändes väldigt snart svårjobbat och "trångt" trots att det var så lätt att lära sig, 3ds fick en ny chans... Nu är 3ds för mig ett oerhört lättjobbat verktyg...

Så budskapet är nog att man inte ska vara allt för avskräckt av något bara för att det kan vara svårare att lära sig... När man väl lärt sig verktyget kan man bli väldigt nöjd att jobba i det.

För övrigt tycker jag att man kan skaffa båda simulatorerna och själv skaffa sig en uppfattning...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat