Kan jag göra detta?
Jag håller på att uppdatera "SkogarSverige" från TS06 till TS10. Ett av träden är en liten björk, Birch4 (koivu4), som är gjord av Jarmo Puntanen, FinnTrainz. Det har visat sig, i alla fall på min dator, att Birch4 vid förflyttning av cdp-filen från TS06 till TS10 omvandlas av programmet till ett amerikanskt trädslag, Tree HollywoodJuniper 01, vilket för övrigt är ett sk SpeedTree och inte alls lik en nordisk liten björk.
Jarmos björk, Birch4, betecknas som obsolete i TS10 och jag får den inte att framträda i surveyor. Om jag däremot gör den till en klon med mitt kuid-nr fungerar den utmärkt.
Jag skulle gärna behålla denna lilla fina björk i mina typskogar (som jag tänkte lägga ut för nedladdning i detta forum inom kort) och det verkar som endast en klonad version av trädet kan fungera i TS10.
Jag har försökt nå Jarmo för att få tillstånd av honom att göra så, men jag har inte fått något svar.
Frågan är: Kan jag ersätta hans obsoleta original med en klon med mitt kuid-nr om jag nu inte skulle kunna nå Jarmo eller ägaren av Birch4? Alla referenser till Jarmo Puntanen finns ju kvar i config-filen för klonen.