Det här är ett mycket intressant ämne. Jag har tänkt flera gånger att dra igång en disklusionstråd om svenska banor.
Jag skall förklara varför min bana är så stor trots att den som cdp-fil är liten (4,5 mb) och varför det tar en och en halvtimme att installera den.
Det handlar ytterst om att en bana utan objekt är ingen bana. En hel del finns inbyggt, men i svenska banor använder vi ju "eget"material. Att lägga in alla tillkommande cdp-filer (345 mb) tar ju sin tid.
Exempelvis: Lägger man in min bana (route och session) så kommer en massa spår att saknas eftersom jag med förkärlek använder Ekans fina halvrostiga räls.
Min lösning var ju att samla ihop material i en CD och skicka ut den gratis. Helt problemfritt var det inte upptäckte jag. Sju stycken missade objekt gav en massa jobb att hitta rätt på dem. M a o ingen bra lösning - och kostade pengar dessutom.
Om man kunde samla in alla cdp-filerna i en enda cdp-fil vore mycket vunnit. Då kommer ett annat problem; har skiljer man ut de inbyggda objekten från de svenska?
Jag tycker att det är väldigt viktigt att den här tråden lever vidare. Kanske går det på sikt att hitta en framkomlig väg.
Minns ett inlägg av Svenolov i vilket han efterlyste en debatt om svenska banor.
Nisse
|