Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-09, 12:25   #1349
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg
Tänk om man någonsin kunde få en sådan chaufför här i mina områden... Nä, här kör man oftast plattan i mattan (även på isgator), använder refugerna istället för ratten och tutar frenetiskt på allt och alla... Enda gången förarna öppnar munnen så är det för att skrika åt någon de tycker är en "idiot". Jag kan knappt minnas senaste gången en förare sade "hej" när jag klev ombord. Jag tycker mer borde göras för att hylla de "riktiga" förarna, som tyvärr verkar försvinna mer och mer!
Här är det bussbranschens egna fel. Med de dåliga villkor och löner bussförarna har idag försvinner alla duktiga förare, oftast till lastbilssidan som betalar bättre och har bättre villkor. Men en del säger "Screw this" och gör något helt annat istället.

Vem accepterar att jobba 05-19 men bara ha lön för åtta av dom timmarna?
Vem accepterar att inte veta om och när man får jobba dagen efter?

Bussbranschen måste inse att man inte kan behandla sina förare som boskap, utan som de människor de faktiskt är.
Som det är nu, utbildar man kreti och pleti genom arbetsförmedlingen. De får sedan skitvillkor på jobbet och har inget som helst intresse av att göra ett bra jobb, eftersom de inte alls trivs på sina jobb.
Man får vad man betalar för, helt enkelt. Så fungerar en marknad.

Men det är också ett politiskt problem vad gäller LOU, Lagen om Offentlig Upphandling. Det orkar jag dock inte ta här och det passar nog inte heller - men vill någon veta mer om varför så tar jag gärna en diskussion via PM, MSN eller annat.