Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-26, 22:52   #30
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Då är jag med på hur du menar. Men som får det en del följder, som att man måste lägga spåret åt rätt håll, annars blir det skumma skarvar och det kräver specialbyggt spår. Sedan gäller det att det fungerar att förskjuta vagnar med script och alla attachments hänger med. Skulle kunna trassla till det. Fordonens hjulsnurrande kommer att bli något osynkat med spåret (dock är det så lite att jag inte tror att det kommer att märkas) eftersom den fysiska radien i en kurva (normalspårets mitt) har en kortare omkrets än smalspåret, då smalspårets spårmitt ligger utanför den fysisk mitten, och tvärt om när det ligger innanför.

Sedan till de tre problemen:
Portalen går säkerligen att lösa med script, bara man håller ordning på spårets föskjutningssida och fordonets A-ände. Det är jag säker på att du fixar.

Loopspåret går ju att komma runt med en specialbyggd växel, men då vagnen måste förskjutas i sidled under gång så blir det svårt att synka med rörelsen genom växeln, vilket jag tror resulterar i att vagnens hjul hamnar utanför, särskilt boggievagnars. Men det kan man ju bara förbjuda helt enkelt, loopspår i verkligheten var inte direkt vanliga.

Sedan till vändskivan, i min värld så är den det stora problemet, att förskjuta spåret innebär att måste synka många grejer samtidigt, det visuella spåret, samt fordonet skall byta sida. Men gör men det så kommer det visuella spåret inte att gå genom mitten av skivan, så istället måste man flytta det fysiska spårets mitt, men behålla det visuella. Samt synka med fordonet som skall byta sida precis som det fysiska spåret. Om man missar något så kommer antingen spåret att hamna fel, fordonets hjul vara utanför spåret, eller fordonet kommer att spåra ur för att fysiska spårmittar är sneförskjutna. Krångligt värre. Om det ens går att förskjuta en vändskivas spår är jag tveksam till.

Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-26 klockan 22:53.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat