Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-31, 01:19   #138
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.

Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.

Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?

Nisse
Signaler enligt den äldre principen brukar betecknas enligt den första bilden nedan. Men om du läser i Trainz ruta 4 i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz.pdf så kan du utesluta siffrorna för antalet vingar (bild 2 nedan). Det är beteckningarna enligt bild 2 som används i exempelbanorna och som beskrivs av Korvtiger i dokumentet Banbyggande del II säkerheten.pdf.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med en tredje variant, men kanske du blandar ihop antalet vingar med spårnummer, och får på så sätt en tredje variant.

Var konsekvent och använd endast ett av alternativen. Blanda dom inte inom en och samma station!

Bild 1 och bild 2. Med tillstånd av Per Forsström.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Aldre princip 1.jpg (20.2 KB, 485 visningar)
Filtyp: jpg Aldre princip 2.jpg (19.2 KB, 484 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-31 klockan 02:39.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat