Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.
Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.
Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?
Nisse
|
Signaler enligt den äldre principen brukar betecknas enligt den första bilden nedan. Men om du läser i
Trainz ruta 4 i dokumentet
Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz.pdf så kan du utesluta siffrorna för antalet vingar (bild 2 nedan). Det är beteckningarna enligt bild 2 som används i exempelbanorna och som beskrivs av Korvtiger i dokumentet
Banbyggande del II säkerheten.pdf.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med en tredje variant, men kanske du blandar ihop antalet vingar med spårnummer, och får på så sätt en tredje variant.
Var konsekvent och använd endast ett av alternativen. Blanda dom inte inom en och samma station!
Bild 1 och bild 2. Med tillstånd av Per Forsström.