Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-16, 15:28   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Här är fortsättningen

I dag tar vi oss vidare längs den 25 kilometer långa järnvägen Åmål-Årjäng. Dessförinnan ett kort stopp och tillbakablick. När banan stod klar och gick att köra på upptäckte bolaget, att man stod utan rullande material. Bolaget fick gå till staten och låna pengar.

1931 förklarade dåvarande VD:N stolt: ”Redan nu är banan den på tågkilometer billigaste trafikerade normalspårsjärnvägen i hela riket.”

Strax efter gick banan i konkurs.

De första sju kilometrarna är färdigbyggde med äldre svenskt säkerhetspaket installerat – semafor, växellyktor, spårspärrar m m Den här första delen är byggd så exakt man kan komma. Höjden på första stationen, Jakobsbyn, ligger på decimetern rätt – d v s 35,6 meter över Vänern. Alla avståndsmått är exakta nästan på meter när.

Men det blev också mitt första stora misstag. Jag lade upp en DEM-bild, som sträckte sig från Åmål till Jakobsbyn. Men när jag skulle koppla på resten av DEM-banan med den nya gick jag i dubbel bemärkelse in i väggen. Höjdskillnaden mellan de två DEM-kartorna var nio (9) meter. En sådan lutning kräver en bergbanan eller att man förvanskar den kommande banan.

Misstag nummer 2: Dela aldrig en DEM-banan. Lägg upp HELA banan först av allt. Jag har lärt mig.

Men innan vi går in i väggen tillsammans stannar vi upp vid Slommeruds hållplats med en SJ-betecknad banvaktsstuga (mer senare) och en väl fungerande Plåtstins (första bilden). Jakobsbyn är nästa hållplats, eller station om man så vill. Den är utlagd enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beslut.

Och sedan gick jag in i väggen (andra bilden). Hur skall den nio meter höga vallen besegras? Bakom vallen stiger banan 10 promille.

Min lösning blev att bygga en hiss för hela stationen (tredje bilden). Gör en ny station i den nya DEM-kartan, en om möjligt exakt kopia av den föregående stationen. Samma tågsätt läggs in i båda stationerna. Det handlar alltså då om två olika banor – alltså ut ur Surveyor/Driver och in i nästa Surveyor/Driver.

Hissen är ett faktum.

I det tredje kommande avsnittet redogör jag för mina erfarenheter av DEM-bygge samt ta upp något om verktygen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Jakobsbyn 1.jpg (307.4 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg Jakobsbyn 2 kopiera.jpg (94.8 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg J-byn bild 3 kopiera.jpg (266.3 KB, 184 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat