Hej
Jag har labbat lite och provat en fransk tutorial i att använda PVEsofts
program för att göra bumpmappning och reflektioner med GMax.
(tuten finns här
https://sites.google.com/site/thatshinewithgmax/ )
Det skall man ju egentligen inte kunna utan man måste ha 3Ds Max men det
har PEVsoft fixat med "Listener for GMax" och "Images2TGA"
http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm
Att klura ut hur man gör var inte så svårt och man kan faktiskt ha två export
rutiner (för det är vad listener i mångt och mycket är) installerade samtidigt i GMax/Trainz asset creation studio.
Bilden visar exemplet vilket är Ångdomen på No 2 från sina bästa sidor.
Två mystifikationer har jag upptäkt.
1. Reflektien roterar inte runt horisonten när man åker runt på ett spår som går i en ring.
Solen borde ju stå på ett ställe på horisonten så reflektionen borde ju vara vänd mot den?
2. Normal mappen ger tillfredställande bumpmappning dvs. fejkat 3d utesende.
Men den ger också en alldeles matt yta vilket ni inte kan se, men som syns på den sida som inte är belyst.
Trots allt verkar detta kunna användas på vissa meshar på ett lok, men kanske antingen reflektioner eller bumpmappning, inte båda samtidigt.
---
Hm varför kan jag inte ladda upp en jpg fil som är på 179 KB ??