Citat:
Ursprungligen postat av Totte
|
Det här med grannar kan vara intressant. Kan tänka mig att det måste vara rätt ovanligt att två banbyggare träffas på en och samma station – och var för sig. Stationen är Mellerud och finns i två TRS-versioner. Tolkningarna är lite olika. Vad som är rätt och fel i tolkningarna av Mellerud är helt ointressant. Det intressanta är det omfattande banbyggnation som sker av västra Sverige – för vi skall inte glömma Benkegbgs jättejobb med Värmland.
Min ”svensk cabbana” sträcker sig från Mellerud till Ämål. Totte går vidare från Mellerud norrut till Långö i Köpmannebro. Att det är Långö framgår klart i jämförelse med min bild av samma ställe. Totte väljer alltså alltså att avsluta banan norrut på en bestämd plats vilket jag ser som mycket ambitiöst. Själv fuskar jag genom att låta bibanorna ta tvärt slut på ogeografisk plats. Min Köpmannebro är en genomarbetad del av banan och har tagit lång tid att bygga.
Kan man då bygga ihop banorna? Har svårt att tro det. Benkegbgs bana är en DEM-bana. Mina kommande banor Mellerud – Bengtsfors (planerad) och Åmål – Svanskog (pågående) är också DEM-banor. Jag har lyckats bygga ihop två Dem-banor med en höjdskillnad på 20-40 meter. Men att bygga ihop en bana byggd på baseboard med en DEM-banan verkar mer tveksamt.
Vad säger du Totte? Kan man samordna sträckorna? Eller är det kanske bättre att fortsätta med god grannsämja?
Nisse
Jämför gärna bilderna genom att gå in i Tottes länk.