Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-13, 16:07   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Berg- och dalbanan DVVJ

Så är det dags med nästa projekt; berg- och dalbanan DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg) – ett DEM-bygge med början i Mellerud och i nuläget planerad slutpunkt i Bengtsfors.

Det har visat sig av någon anledning att Dalsland är besvärligt när det gäller DEM-bilder. För att få fram en någorlunda godkänd bansträckning har jag fått bearbetat DEM-kartorna i stor utsträckning – från ursprungliga sju kartbilder till tre.

Varför berg- och dal-bana? Jo, den är väldig backig och speciellt gäller detta bergsryggen norr om Håverud, det s k Brudrefjället. Bruna påsar ingår i bussarnas standardutrustning. Har själv upplevt sjösjuka passagerare. Själva vägen följer den ursprungliga oxdragarevägen och är skyddad. Järnvägen tar sig fram på något sätt; dels på bergsryggen, dels utefter den.

Fortfarande rullar godståg på banan och sommartid livlig turisttrafik; dels på järnvägen, dels på Dalslands kanal . Järnväg och kanal samsas gott och LAns slussar kommer till flitig användning.

Två stora utmaningar väntar:

Inklämt mellan stupbranta berg och med en fors i botten korsars denna av en akvedukt (vattenbro), en järnvägsbro och en landsvägsbro. Ovan är det gott om flygplan. Broarna i det här korta avsnittet samsas med en dammanläggning, en kraftstation och fyra slussar. Det här märkliga kommunikationscentrat heter Håverud och är en stor turistattraktion.

Den andra, avsevärt lättare, utmaningen heter Dals Långed. Här skall en vacker valvbyggd lång stenbro kombineras med en svängbro för järnvägen och två slussar. Det stora problemet är att två av DEM-kartorna kolliderar just exakt på den här platsen. Maximal otur.

Hur utmaningarna ser ut kan ni studera i bilderna här under.

Byggandet av den här banan kommer att följas upp successivt. Början sker med Melleruds komplicerade bangård av 1928 års modell, mötesstation för fem järnvägslinjer. Även om banorna inte var elektrifierade på den tiden kommer jag ändå att tillåta några ledningsstolpar.

Det här projektet ersätter den tidigare tråden ”DEM-bygge av en äventyrlig bana”, som drabbades av diverse eländigheter.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Håverud.jpg (258.0 KB, 594 visningar)
Filtyp: jpg Dals Långed.jpg (245.3 KB, 596 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat