Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Jag tror att du bör mörka kanterna på sliprarna, ev lägga lite tjockare skugga runt sliprarna(precis i kanten bara) i ballasttexturen, nu ser det ut som om sliprarna och ballasten inte hör ihop utan är ihopklippta.
Sedan, vad använder du för slipersmått och -avstånd? Känns lite skumt dimensionerat. Vad är det för rälsvikt? Ger du mig det så kan jag tala om hur slipersavstånden skall vara enligt SJ's standardmått.
|
Hej
Tack för alla kommentarer jag skall labba lite med texturerna.
Jo Korvtiger, i brist på innehavd Banlära från 1916 (nått jag snart måste åtgärda) så tittade jag på den ritningsdatabas som du lagt upp på forumet och valde denna:
http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 (Buffertar, koppel, boggier, spåravstånd mm i fina samlingar.)
Utifrån den modellerade jag utkastet med 30 kg/m rälsvikt, slipers som är 0,225 m breda och 2,7 m långa.
Avstånd mellan sliprarnas mittlinje är 0,685 vilket verkar ligga mitt i intervallet mellan 770-630 mm som anges som SJ mått en bit in på 1900 talet.
Banvallen stämmer inte riktigt med deras mått utan den är eg. för liten både i bredd och höjd.
Men den är i sin tur modellerad efter bredd och höjd på de normalspår som ni andra, Ekan och LAn t.ex har lagt ut på forumet.