Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-14, 14:06   #6
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag tror att du bör mörka kanterna på sliprarna, ev lägga lite tjockare skugga runt sliprarna(precis i kanten bara) i ballasttexturen, nu ser det ut som om sliprarna och ballasten inte hör ihop utan är ihopklippta.

Sedan, vad använder du för slipersmått och -avstånd? Känns lite skumt dimensionerat. Vad är det för rälsvikt? Ger du mig det så kan jag tala om hur slipersavstånden skall vara enligt SJ's standardmått.
Hej

Tack för alla kommentarer jag skall labba lite med texturerna.

Jo Korvtiger, i brist på innehavd Banlära från 1916 (nått jag snart måste åtgärda) så tittade jag på den ritningsdatabas som du lagt upp på forumet och valde denna:
http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 (Buffertar, koppel, boggier, spåravstånd mm i fina samlingar.)

Utifrån den modellerade jag utkastet med 30 kg/m rälsvikt, slipers som är 0,225 m breda och 2,7 m långa.
Avstånd mellan sliprarnas mittlinje är 0,685 vilket verkar ligga mitt i intervallet mellan 770-630 mm som anges som SJ mått en bit in på 1900 talet.

Banvallen stämmer inte riktigt med deras mått utan den är eg. för liten både i bredd och höjd.

Men den är i sin tur modellerad efter bredd och höjd på de normalspår som ni andra, Ekan och LAn t.ex har lagt ut på forumet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg slipers.jpg (149.8 KB, 128 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-14 klockan 15:18.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat