Tycker att de växelomläggarna ser ganska bra ut, tänk dock till på att sliprarna som håller klotet bör passa ihop med spåret. Det är alltså samma sliper som håller både rälerna och klotet här. Varianten med begravda sliprar till höger ser ju också användbar ut. Vad gäller normalspårsvarianterna så är ju det svenska standardklotet fortfarande inbyggt i Trainz, så det finns inget akut behov av att ha det på DLS. Detta sagt så finns det ju inget som hindrar att ni gör ett till.
Vad gäller hur nedfälld armen skall vara så finns det säkert något värde angivet i typ banläran men om man tittar på en mera inkörd/nerkörd spåranläggning i verkligheten så skulle jag säga att allt mellan 45 grader och mer eller mindre mot sliprarna kan förekomma även om det senare är ett fel och kommer att åtgärdas. Sanningen bör alltså ligga någonstans mellan dessa extremer.
Vad spår beträffar så är ju inte det något specifikt svenskt så jag har svårt att se behovet av en specifik svensk spårstandard, på samma sätt som jag har svårt att se behovet av en specifik svensk trädstandard. Titta gärna på TSM* spåren som finns på DLS, tillexempel "TSM Track WWL SK R-50 12". Jag tycker att detta är ett mycket snyggt och svenskt spår. Enda problemet med det är att det LODar lite väl fort. Testa också att spåren ni bygger ser bra ut och inte flimrar allt för mycket i växlarna.
Sedan har vi frågeställningen som Lennart nosar på vad gäller fixedtrackväxlar vs spline växlar. Splines är ju över huvud taget det som gör trainz kraftfullt. Splinesväxlarna har två problem som jag ser det, kloten passar dåligt mot sliprarna, "Z-buffer" flimmer mellan de två spåren som i själva växeln ligger uppe på varandra. Nackdelen med Fixed track växlarna är att det blir meckigare att bygga, man tappar mycket flexibilitet och man blir låst till att de bara passar med vissa spår. Rörliga växeltungor är inget jag personligen saknar, man måste komma riktigt nära för att se det i alla fall och det är så mycket detaljer utanför själva spåret som falerar tidigare.
Det man framför allt bör tänka på här är att en bra textur betyder mycket mera för helhetsintrycket än flaschiga animeringar.