Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-05, 06:21   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Normalmappen har egentligen inget med exporten ifrån 3d programmet att göra. Om exportern går över XML fil så behöver du bara lägga till en rad i den för att få en textureslot som kan användas som normalmap. Sedan måste du förståss skapa själva normalmappen också.

Det är smidigt med specularity som finns i alpha kanalen för normalmappen dvs man kan styra hur blanka olika delar av objektet skall vara.

Personligen hatar jag för övrigt alla objekt som blänker och har sig, det verkar vara en sjukdom i Trainz att allt skall vara blankt. Man kan delvis komma runt det genom att skruva ner solbelysningen i environment inställningarna för sin rutt, men egentligen borde man gå igenom vart enda objekt och sätta om specularity värdena, alldeles för ofta 1.0,1.0,1.0 . Jag har till och med hittat buskar med dessa värden och det ser naturligtvis inte bra ut.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat