Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-10, 14:57   #32
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Jag vet att det råder total anarki bland de stationer och plattformar som finns i Tunnelbana Preview. Det beror på att de triggers som styr dörröppnande är felplacerade på många och det genererar sådana effekter. De stationer jag har kollat och justerat, tror jag fungerar (???), det är Slussen och Ropsten. Jag mejlar dom till dig så kan du ju testa lite för det lär dröja inan jag ger mig i närkamp med stationer och plattformar igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Angående stationerna för tunnelbanan, så har jag problem med vissa.
Nu har jag inte i huvudet, vilka utav dom. Men på ett flertal, så bromsar tunnelbanan upp och krypkör en bit och sedan full galopp in mot stationen. Ingen jämn rytm hela vägen. Sen finns det vissa, där tunnelbanan stannar med 1-1½ vagn in på plattformen och öppnar dörrarna och på andra, så hamnar 1-1½ halv vagn utanför plattformen.

Innan Lennart slänger sig på plattformarna, så har jag en fråga till er båda (Lennart & Svenolov). Går det att knyta dessa stoppskyltar för antalet vagnar, till passagerarstöd på något sätt. Då slipper man fasta plattformar (om nu inte Lennart, har lust att bygga en massa fasta plattformar). Då kan man istället använda plattformar som splines och få till lite avsmalningar på ändarna. Då många plattformar utomhus, är svagt böjda och breddare i ena änden och avsmalnad i den andra. Då skulle man bara behöva fixa till plattformen, passa in spåret och sedan snäppa dit skyltarna och samtidigt få passagerarstöd till stationen. Men då måste nog skyltarna synkas med varandra på någotvist, då man ska kunna använda alla tre varianterna förr 4, 6 och 8 vagnar (eller 6 och 9 för C20) + att man måste tänka på vid korta tåg 4 eller 6 vagnar. Att vid stationer med bara en utgång, så stannar ett kort tåg med 4 vagnar alltid närmast utgången. Så ligger utgången direkt vid början av stationen, då ska ju inte ett korttåg åka längst bort på plattformen och stanna, så att passagerarna får gå en halv plattform tillbaka.

Undra om allt sånt här, går att synka ihop med skript på något sätt. Undra vad våran skript-guru tror om detta.

Om det skulle funka, så borde det även fungera för vanligt gods. Så slipper man fasta spårbitar på 20-25 meter, som oftast är raka. Då kan man istället snäppa fast en lastplats på valfritt ställe, utan något större ingrepp.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat