Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Vill inte dra upp denna eviga strid om "vilken som är bäst", men Xoa7, Xoa5, Yoa6, Yoa7, Yoa8, Pa, Oa, Oc, Od, samt bussar och en ångbåt har allesammans fungerande hytter. Räknar man även de som man inte kan röra reglage i så tillkommer en hög till, som Hg och även något av DONJ-ångloken om jag inte missminner mig. Och det är väl ändå fler hytter än vad det ens existerar riktiga svenska lok till RailWorks/RailSim vad-det-numera-heter?
Vad det gäller att bygga rutter så är nog Trainz (har ingen erfarenhet av någon annan simulator skall tilläggas) den som är lättast att förstå och komma igång med, men de andra är säkert bra när man väl förstår dem. Att sedan grafiken inte är den bästa i Trainz får man väl leva med, men man kan höja realismen betydligt om man vet hur man bygger, titta bara på Ekankal och Rely's bilder från spelet. Allt beror på hur man vänder och vrider på det.
|
Instämmer helhjärtat i att det är fullständigt meningslöst att "räkna ut nån" eller "vem är bäst"... Simulatorerna är ju olika, har olika för och nackdelar och tilltalar folk olika. Kan det inte få vara så?
Jag skulle dock vilja opponera mig lite mot argument att en editor är lätt att komma igång med och förstå... det har säkert betydelse för glada nybörjare, men att bygga en 30-mila-rutt eller nått är inte gjort i en handvändning, hur många år höll Totte på med trollhättan 2? Då är det mer väsentligt hur verktyget fungerar när man väl kan det och är inkörd på det. I den professionella cad-världen jobbar jag mycket hellre i ett cad-program som kräver utbildning än ett som du själv kan komma snabbt igång med.. det snabba programmet blir man snart tokig på för att det är osmart att jobba effektivt med. Det avancerade programmet har mycket energi lagt på att få det intuitivt att jobba med. När du väl lärt dig programmet... min egen uppfattning. Givetvis kraftigt generaliserat, optimalt så skulle det vara både lättlärt och effektivt att jobba med förståss...
På frågan vad man ska satsa på? Ja du. Den som visste det. Open Rails vet vi för lite om dess uthållighet, det är ju trots allt en frivillig insats och hur kommer kontinuiteten att vara? Trainz har väl såvitt jag förstår en fungerande utveckling, så att räkna ut dom verkar ju befängt... RailWorks är bevisligen aktivt, RW3 med väsentliga uppgraderingar är inte gammalt. Att hänga upp sig på datorprestanda kontra grafikmotor konta plattformsval verkar också lite kortsiktigt. En rutt blir ju inte klar nästa vecka lixom... På ett år vet vi att datorkomponenter har tagit ett kraftigt kliv framåt i prestanda, så vad man än väljer ur det perspektivet så spelar det väl egentligen ingen roll.
Så, vad blir kontentan av det här resonemanget då? Tja, bygg med det du trivs med helt enkelt. Eller på det du av en eller annan anledning tror på. Så tror jag.