Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-23, 01:22   #4
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Bygga växlar

Dagens tips handlar om hur man gör någorlunda geometriskt riktiga växlar. Allt för ofta ser man banor med för liten radie på växlar och spår, framförallt på bangårdar. Normalt är lägsta spårradie 150 m för spårvidden 1435 mm. Den vanligaste typen av växel är byggd med korsningsvinkeln 1:9. Det brukar motsvara en radie i växeln på ca 190 m. I äldre växelbyggen lät man radien vara konstant genom hela växeln men numera byggs växlarna med linjärt varierande radie, s.k. klotoidväxel. Inom samma växel kan radien variera mellan 150 till 250 m. Denna typ av radieförändring minskar påkänningarna i växeln. Geometrin i en klotoidväxel är minst sagt komplicerad. Mer om växlar kan läsas i Korvtigers "Historiskt järnvägsbyggande i Trainz, Del I: Banbyggande och stationer".

Efter studier av bl.a. "Spårgeometrihandboken från Banverket" har jag tagit fram förenklade hjälpfunktioner anpassade till Trainz. Längden på växeln i Trainz definierar jag som avståndet från det vertex (Rund cirkel i Trainz) där växeln börjar sin förgrening till den punkt där rälerna korsar varandra. Denna punkt brukar kallas för hjärtstycket (Frog på engelska). Detta avstånd kallar jag VxL (Växellängden). Det beräknas:

VxL = (R - SV) * kvy / kvx * KlotKorr

Variabler:
VxL, växellängden, m
R, radien i växeln, m, Exempelvis 190 m
SV, spårvidden, m. Exempelvis 1,435 m
kvy, korsningsvinkeln relativa längd i y led (höjd). Exempelvis 1
kvx, korsningsvinkeln relativa längd i x led (längd). Exempelvis 9
KlotKorr, klotoidkorrektion. Exempelvis värdet 1,00 för äldre växlar med konstant radie och värdet 1.10 -1,25 för modernt byggda växlar med linjärt ökande respektive minskande radie.

Sätter man in några värden i formeln får man för en äldre växel:
VxL = (190 - 1,435) * 1 / 9 * 1,00 = 20,95 m

För en modern växel med en klotoidkorrektion på 1,25 ökar längden till
VxL = (190 - 1,435) * 1 / 9 * 1,25 = 26,19 m

Vill man förena två parallella spår med varsin växel så är det bra att veta hur långt det bör vara mellan startvertex på det ena spåret till slutvertex på det andra spåret. Avståndet utgörs av dels summan av de båda växellängderna, d.v.s. 2 * VxL, plus det längsgående avståndet mellan respektive växels hjärtstycke.(Frog) Detta avstånd, AVx , beräknas:

AVx = (SA - 2*SV) * kvx / kvy

Variabler:
AVx, avstånd mellan hjärtstyckena (Frogs) på två förbindelseväxlar på parallella spår, m
SA, spåravstånd mellan parallella spår, exempelvis 4,5 m

Sätter man in några värden i formeln får man:
AVx = (4,5 - 2*1,435) * 9 / 1 = 14,67 m

Kalkylen för AVx gäller för både äldre och moderna växelbyggen. Observera att förbindelsespåret mellan växlarna ska/bör göras rakt med "StraithenTrack"-verktyget.

De två förbindelseväxlarna kommer att för ett äldre växelbygge uppta en längd av 2 * 20,95 + 14,67 = 56,57 m och för ett modernt 67,05 m

Ökar man spåravståndet till 6 m kommer växelkomplexet att bli 70,07 m respektive 80,55 m.

Formlerna kan tillämpas på andra spårvidder, men då måste man känna till vilka korsningsvinklar och växelradier som är vanligast på den önskade spårvidden.

Bilden visar ett exempel på ett äldre växelkomplex på 56,57 m med ett spåravstånd på 4,5 m.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Växelavstånd.JPG (87.5 KB, 312 visningar)
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat