Ett tag sen sist – och inte verkar det ha hänt värst mycket. Fel! Stationen har helt ändrat innehåll och är nu (översatt till Trainz) så nära 1963 års verklighet man - åtminstone jag – kan komma. Mellerud tillhörde tidigare BJ som i flera fall var föregångare. Det gällde dock inte den här viktiga knutpunkten som till stor del inte var förreglerad. Detta innebar att mycket av ställverksarbetet fick skötas för hand ute på bangården.
De omfattande förändringarna har möjliggjorts tack vare stora insatser av Korvtiger. Det ska du ha stort tack för.
Norra infarten på f d BJ-spåret (Gävle/Falun – Göteborg) hade förmodligen en envingad semafor, södra infarten en tvåvingad. I det avseende liknade Mellerud mer en s k bonnastation. Infarten söderifrån var förreglerad med tågvägar, norr däremot inte, Det gick säkert åt en hel del personal i station Mellerud.
Den stora synliga förändringen är att bangården spegelvänts enligt begreppet jämt/udda. Tåg söderifrån var tidigare jämna, men banan byggdes ju från norr och söderut. Alla växlar har fått nya beteckningar, alla växelljus har bytts ut.
Tidigare hade semaforerna totalt 13 vingar, nu 8.
Det har också skett en omfattande make up – växlar har tagits bort, nya tillkommit. Med ett undantag (ett misstag som inte går att reparera) följer nu stationen spårplanen.
Jag håller för troligt att stationen var utrustad med cyklar för att nå växlarna. Jag har själv sett en sådan på en oförreglerad station – svartmålad, typ militär med en svart skylt under ramen och texten ”SJ tjänste” i vitt.
Jag går inte in på begreppet ”jämn/udda” – det blir en stor sak framöver.
Nisse
Än så länge har jag inte lärt mig finessen med riktiga bildtexter, så ni får ta det på det här sättet:
1/ Bangården från norr till söder. Till höger får Vovven47:s A-lok kol tack vare Lenfas/Korvtigrs fungerande kolbrygga, här i betaversion.
2/ BJ-flottan på gång. Uppifrån: Godsloket BJ O (LAn), snälltågsloket BJ Ds /Lan), GDG-Expressen X5 (LAn) och en särling; Tufftuffs BJ C3, det första svenskbyggda ångloket i Trainz, med Korvtigers teakvagnar på släp..
3/ GDG-Expressen på väg in. Observa den envingade semaforen – alltså norra infarten till en stor och viktig knutpunkt.
4/ Snälltåget från Göteborg med adress Gävle på gång in på spår 4.
|