Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-28, 16:42   #15
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Idag firar jag jubileum; den första milen har passerrats – dert tråkiga slättlandskapet har bytts ut mot kuperad terräng, skog och sjöar. Fortfarande dominerar lövskogen, men nu tar tallen förbi.. Det roliga banbygget börjar.

Som en jubileumspresent visar jag i dag en första glimt av Svenolovs nya vägskydd. Till det yttre är det sig likt, men innehållsmässigt helt nytt. Vägskyddet, synnerligen lättinstallerat, betatestas, men kommer förhoppningsvis ut i höst,

Vid ett tillfälle under testet låg bommarna nere lång tid. Bilisterna blev otåliga och någon började tuta i vanlig ordning – som om vägskyddet hörde det.

Vägskyddet är nog lite för modernt för banan. Spårplanen för Mellerud är från början av 1960-talet och på den tid fanns bomvakterskor kvar – med all säkerhet på DVVJ. Själv gjorde jag ett reportage 1962 om en bomvakterska på NBJ.

Hur väl stämmer då DEM-kartan med verkligheten? Enligt 1928 års tjänstetidtabell är lutningen de första 14 kilometrarna 11 promille. Just nu ligger jag på 13, men har goda förhoppningar att komma verkligheten rätt nära. Antalet bergsskärningar och vägövergångar stämmer.

I första bilden närmare sig lökförare Hilding Carlsson vägskyddet vid Ingribyn. Bilarna köar.
Rälsbussar a la Carlsson är ingen ovanlig syn på DVVJ. I Bengtsfors finns två stycken. I nästa bild drar Vovven 47:s R 977 en restaurangvagn fyllt med tokiga glada järnvägsentusiaster. Till vänster en veteåker och framöver väntar Björns lilla järnvägsbro över hans smala å. Slutligen mötet med den första sjön utefter banans sträckning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd.jpg (162.1 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Vete, bro,sjö.jpg (181.6 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg Carlsson och vass.jpg (225.8 KB, 203 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat