Välkommen till forumet som sagt!
Angående dator och prestanda osv, så kan man väl i generella ordalg säga att en tågsimulator är prestandahungrig och det blir mer vad du själv känner är rimligt att lägga ner på datorn som sätter gränsen. Bättre burk, bättre upplevelse.
Tänk på att vilken klockfrekvens som processorn går i är en lite gammal måttstock, det är mer arkitektur som har betydelse. En Intel i5 är väl en god grundindikation.
Vad gäller grafikkort så upplever jag att vad gäller RailWorks, som jag använder mest, gillar grafikkort med bra kraft, men inte nödvändigtvis det senaste. Jag ramlade över ett begagnat GTX480 som höjde min spelupplevelse högst avsevärt i en annars tämligen blygsam burk.
Instämmer med Pierre, kolla runt i forumet här vad för simulator som verkar falla mest i smaken. Det finns ju faktiskt flertalet valmöjligheter idag...
Trainz, MSTS och RailWorks är redan nämnda, men adderar även:
Run8: Alldeles nysläppt och är fokuserad på intressant multiplayer, med separat tågklarerare. Referaten från dom som kört MP verkar spännande. Låst till en bana och inga editorer i dagsläget dock.
ORTS: En open-source-simulator, där nästa uppdatering är i faggorna, där även Multiplayer introduceras på valfri bana. ORTS utnyttjar material från MSTS och har inga egna editorer än, men kommer att ha det så småningom.
Angående växling och sätta ihop tåg, så har väl alla simulatorerna dessa möjligheter. Ett exempel här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33216
Välkomen till simulatorvärlden, som inte på något sätt ersätter mj-rallande, men är ett utsökt komplement tycker jag. En bana på 30 mil gör sig betydligt bättre än i modell, då en sån sträcka lätt blir lite otymplig i fysisk modell...