Citat:
Ursprungligen postat av lan
Det beror på vad du menar?
Grundbulten som byggprogram är en gammal ärvd version av 3Dmax vers.7 (den senaste 3Dmax 2013 kostar 40 000 sek, så det är inte att att tänka på för en "amatörpensionär!"). Emellanåt använder jag gmax som fortfarande är ett utmärkt gratisalternativ som har det mesta som 3Dmax har, dock inte rendering, som är ovärdeligt när man gör t.ex. ledstänger och stag.
I övrigt använder jag Corel Draw och Photopaint eftersom jag är "uppvuxen" med dom. Ett mycket bra och kompetent gratisprogram är GIMP. Eller Adobe Photoshop, som dock kostar en hel del om man skall jobba "Ärligt".
Sen använder jag en uppsjö andra hjälpprogram för diverse saker.
Sånt här har gett sig självt över den 15-års-period som jag hållit på att bygga.
Var och en måste hitta sina verktyg genom att pröva och först när man blir riktigt bekant med ett kan man använda det.
Att försöka hitta nåt optimalt är helt lönlöst, men jag tror att idag är väl t.ex. BLENDER i kombination med GIMP en mycket bra start. Båda är väl dokumenterade och GRATIS !
Ladda hem dom, läs guider och börja bygga och ge inte upp om det går åt skogen i början. Börja med nåt väldigt enkelt!
|
Hej Lan
tack för ditt svar
/John
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm
John P
|