Hej, Jag har nu kört Winterland och det är en kanonrutt. några småsaker kan du dock få ändra till nästa version om du vill för att få det ännu mer likt verkligheten:
- Signalerna och hastighetstavlorna finns aldrig i mitten av ett dubbelspår utan, precis som med elstolparna utanför spåret på höger resp vänster spår.
- Efter att ha kört några vändor med Malmtåg så ville jag kunna växla över tåget från Vänsterspåret till Högerspåret så att ett persontåg (som åker fortare i uppförsbacken) kan få fri väg för en förbigång. Jag har lite svårt att hitta sådana växlar vid alla stationer. Nu har jag kört för lite för att säkert kunna säga att de saknas men om de gör det så får du gärna sätta dit några i början och slutet av stationen/stationerna.
- Försignaler. jag har förstått att man inte kan ha blinkande signaler. Ett förslag är att ha en såkallad försignaltavla på lämpligt försignalsavstånd så att man hinner stanna med normalbroms. Detta är naturligtvis olika beroende på hur fort man kör men på Winterland så borde ca 800 meter före huvudsignalen vara normalt.
En bild på försignaltavlan finns på sidan 81, figur 54b i BVF 900.3 som finns att ladda hem på nedanstående adress i Acrobat readerformat.
- Fredrik och de andra kungarna på att göra signaler, vad tror ni om att göra fristående försignaler utan blinkningar så länge. Detta om de kan kopplas ihop med nästa signal och inte finns idag.........
Länken till BV Säo är
http://www.banverket.se/templates/St...tH____3391.asp
och där finns också annat roligt för de intresserade.
/Pursche
Lokförare