Ämne: Projekt DONJ
Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-22, 22:32   #301
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Träd i kubik

Ok, jag har kört några timmar med att sätta ut träd på banan nu.
Om det är något som kännetecknar DONJ så är det skogen. Hela banans existens byggde ju på skogen och hela banan går genom djup skog.

skogen.jpg

Detta har sina konsekvenser. Vi har väldigt många träd utsatta på DONJ. Just nu har vi gått över till billboards träd enligt McGuirels modell på skogen som är en bit bort - ungefär från 1 billboard från banan och bortåt. Den ser bra ut på håll och har hyfsat lite påverkan på processorn - på bilden här ser man tusentals träd men jag har iaf cirka 60 fps. Det tar en himla tid att sätta ut alla dessa träd trots att jag kör med kopiering av stora arealer....

Ytterligare en liten underlig sak med DONJ är att banan krymper hela tiden. De flesta andra byggare brukar stolt säga "vi har lagt till ett baseboard" men hos oss så slänger vi istället bort baseboards.... idag har det rykt 20 stycken som Björnl rödmarkerat pga han tycker de är för långt ifrån spåret, något som jag håller med om. Totalt har vi tagit bort ett hundratal baseboards sen vi började och jag gissar att det finns ett antal till att frisera bort - allt för att spara minne.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat