Ämne: Ruttsläpp
Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-03, 17:17   #38
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...

Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade!

Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen...

Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!
Varför vill ni inte förstå? Det har ju beskrivits så klart och tydligt av både KMW och Mawkish. Jag är av samma åsikt själv p.g.a. av orsaker som beskrivs nedan. Ett objekt bör finnas att hämtas bara från ett ställe. Då kan upphovsmannen själv ha kontroll, och uppdatera. För allas glädje.

Trainz har ju DLS. Om alla skulle använda den eller liknande möjligheter så skulle det inte vara några större problem. Men nu är det så att jag av andra orsaker inte alltid tycker om N3V's policy, så i mitt fall stupar det även där. Men grundtanken är god.

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
...
Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.
...
Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?
...

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat