Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-09, 16:46   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Något har hänt i den här tråden som jag inte begriper: Ett helt avsnitt har försvunnit. Strunt i det – mina erfarenheter av DEM-bygge kan jag återkomma till. Här kör jag en bit till:

Eftersom min nya dator är ute på sin sedvanliga garantiresa – när den återvänder har den rest motsvarande sträcka Malmö – Toronto – har jag kastat mig över ÅmÅJ-banan.

Jag har kommit långt på vägen och har slutmålet Svanskog inom räckhåll. Dessförinnan skall station Ömmeln byggas upp efter spårritning, en tunnel skall färdigställas och en hisnande nedförsbacke forceras - säkert närmare 20 promille på en drygt två kilometer lång sträcka. Än i dag finns det märken i rälsen efter slirande lok i uppförsbacken.

Vad som präglar min bana är rekonstruktion av stationerna och korrekta signaler – hellre i överkant.än i underkant. Hittills har jag lagt ut 24 lutningsstolpar av den äldre typen, som cabförare har lättare att se. Var skall man blåsa (ge ljudsignal) och när skall man börja bromsa (här använder jag orienteringsstolpe V2 som informerar om stationssignatur och avstånd) är andra viktiga inslag.

När det gäller lutningar så gäller inte faktisk lutning. Ur ”UPPGIFT å de lutningar, som å olika stationssträckor äro utslagsgivande för tågens utrustning med bromskraft.”. Det här innebär att man vill ha bromskraft motsvarande 17 promille på en delsträcka. Färdas tågen på samma sträcka men i andra färdriktningen krävs endast 14 promille. Grejen är här att på den här sträckan färdas tågen först brant uppför, sedan brant nerför.

Om naturen är jag mer sparsmakad. Den ligger som en kuliss på båda sidor om spåret så att själva banans bredd ligger för det mesta under en baseboards bredd. Vad lokföraren ser bestämmer. Jag använder mig dessutom av standardiserade block, som byggs upp av 56 av Pofigs 1.600 träd.. När det gäller gran använder jag mig med förkärlek av Lotharhakes Tannen am Hang. Kan jag följa jordmånen så gör jag det. Jag har dock inte vandrat i de här trakterna så det får bli vad det blir,

Nisse

Här under ett axplock bilder med Vovven47: a-lok i huvudrollen..

Kommentarer och frågor görs direkt i den här tråden – inte som jag skriver i tråd ”DEM-bygge Åmål.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg A2-loket.jpg (185.2 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg KroppN NY.jpg (217.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Lutning.jpg (209.1 KB, 77 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat