Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-02, 08:17   #33
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.