Nu har jag åkt på stryk igen. Först om kilometerstolpar (se ovan), nu om orienteringsskylten.
Orienteringsskylten är en av grundbultarna i Svensk cabbana. Den informerar Trainz-föraren om när det är dags att bromsa tåget och till vilken hastighet. Orienteringsskylten ersätter den verklige lokförarens körjournal. Utan en orienteringsskylt hamnar Trainz-föraren i en "spansk" situation.
I b3-versionen har en ny orienteringsskylt med massor av finesser skapats. Problemet är att det bara finns en tilläggstavla, men ingen för hastighet. Utan en fungerande orienteringsstolpe kan cabbanan inte köras realistiskt och är därför värdelös.
Cabbanan har exporterats privat, men är nu tänkt att läggas ut för 2010 och 2012, som den enda kompletta banan i Forum.
Orienteringsskyltarna i b2-versioner ligger kvar i banan men skall jag göra en ändring så blir resultatet undermåligt. Och jag kan lova att ändringar kommer att behövas. Bilderna berättar.
Vad har jag då för alternativ? Den gamla Orienteringsskylt V2 fungerar inte i 12;an och är därför ute. B2-versionen är enligt rubriken obsolete. Kan jag använda b2 och hoppas att skylten ligger fast vid uppdateringar?
Nisse
|