Låter intressant med ett ATC-system enligt verklighetsprincipen... Jag har själv haft idéer om att programmera ett signalsystem inkl. ATC och tågvägslåsning som i verkligheten, men i.o.m. erat jobb så har jag inte börjat, men sugen blir man ju ändå...
Angående signaler och tavlor så fungerar det kortfattat ungefär så här:
Information som överförs via ATC-systemet är Takhastigheter (inkl. stopp), Målhastigheter, Målavstånd, Lutning (inte till fisk), Tågslagsinformation.
De flesta baliser är inbördes länkade till varandra, sk grundavstånd.
Beroende på banans kvalitet och status varierar den högsta tillåtna hastigheten, takhastigheten på bansträckan, även fordonet har en sth.
De olika typerna av hastighetsbesked lagras i separata register där varje register bara kan ersättas av samma typ av kategori. Dock kan vissa typer av T-nedsättningar radera andra typer av nedsättningar, men detta är lite överkurs kanske... Det har med kodning av baliserna att göra.
Vid varje ögonblick är det den lägsta hastigheten i alla registren (inkl. bromskurveregistren) som är sth för fordonet.
Sen finns det en del andra finnesser med ATC-systemet också, bla P- och A-bortflyttad målpunkt och SH-baliser (höjning efter växel), mycket handlar ju om säkerhet och att snabba upp tågförningen.
Och allt detta är förstås häftigt(!) om det finns i systemet. Min tro är att det går att göra en typ av "ATC-light"!
Frågan är ju också om baliserna bara ska vara kosmetika och all info finns i tavlornas infopunkt? Dock finns det ju tavellösa infopunkter, men man kan ju ha en osynlig tavla! Jag vet inte vad trainz tillåter er att göra!
mvh
Håkan
|