Visa ett inlägg
Gammal 2003-02-04, 20:06   #1
niofem
Guest

Standard Grafikortsspecial

Nya GeForceFX och 3dfx, ett företag som tyvärr inte finns än i dag. I den här tråden tänkte jag dels reda ut en del frågeställningar som jag haft en längre tid, men det är även upplagt för diskussioner med mera angående grafikkort. Dock inget skryt, tack.

Läste på Tom's Hardware Guide (för övrigt en väldigt bra guide, rekommenderas starkt!) om nya GeForceFX. Under rubriken "Brute Force Attack Against the King" skriver man en hel del om det nya kortet, vilket man dock även har gjort tidigare. Artikeln kan läsas här. Kortet i sig verkar överraskande nog inte vara så mycket bättre än den tidigare klassledaren ATI Radeon 9700 PRO, och i vissa moment till och med lite sämre!

3dfx hette ett företag som en gång i tidernas begynnelse (?) var klassledare på grafikkortsmarknaden och satte upp en helt ny nivå för grafikkort. Men vad hände egentligen sen? En titt i backspegeln avslöjar.

Tidigt 1998 släppte 3dfx Voodoo2, uppföljaren till Voodoo (1) som kom 1997. "Most of you will certainly now it, the Voodoo2 offers 3D performance far above everything you've seen so far in the PC 3D gaming market. At this time it's absolutely save to say that Voodoo2 is faster than any other 3D gaming solution on the market" skrev Tom's Hardware.

I september samma år konstaterar man att "The Voodoo2 chipset is available for some months now and still there is not much of a competitor to it yet", vilket understryker hur stor dominansen verkligen var. Särskilt möjligheten att koppla till dubbla grafikkort fick för dåtiden enastående resultat.

Tidigt 1999 uppgraderad 3dfx sin modellserie Voodoo med den nya 3:an. Någon månad senare släppte nVidia TNT2, och här ser vi en tydlig vändpunkt; TNT2 var nämligen aningen bättre än Voodoo3! Sent 1999 kom nVidias första modell i GeForce-serien, 256 som den heter/hette. Den här modellen utökade det nyvunna försprånget till 3dfx. Vad gjorde man? Naturligtvis - konstruerade ett helt nytt, nyutvecklat chip!

Man presenterade Voodoo4 och Voodoo5 - eller? Vad jag har förstått fanns det bara en Voodoo4-modell, Voodoo4 4500. Men den modellen existerade väl inte så länge, eller? En modell som däremot existerade länge var Voodoo5, särskilt toppmodellen 5500. Men inte ens den lyckades hämta tillbaka det försprång som var fram till konkurrenterna.

Därefter någon gång meddelade man att man beslutat att lägga ner grafikkortstillverkningen och -utvecklingen. Det här var alltså ett antal år sedan, som sedan dess har det varit relativt tyst i skuggan bakom dagens giganter ATI och nVidia, som för övrigt har varit med ett tag även dem.

Men helt bortglömda ur dagens ljus är dock inte 3dfx: "dataföretaget" säljer nämligen många gamla Voodoo-kort - fortfarande! Vad sägs om ett Voodoo5 5500 för 1750 kronor, eller ett Voodoo3 3000 med 16 Mb och PCI-port för 1169 kronor? Jaså, inte det...?

Edit: jag upptäckte att Tom's Hardware Guide inte tillåter direktlänkning till deras bilder - därför hänvisar jag till deras hemsida för mer information och bilder.

Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Edited by - niofem on 04 February 2003 20:14:09