Ämne: Ior ...
Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-29, 14:00   #9
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är följande:

Jag har hållit på ett tag att försöka bygga modernare malmvagnar och i det arbetet behövde jag testa med Sealpowers IORE men var tvungen att bearbeta enginespec. och koppel m.m.

Jovisst kunde jag ha frågat Sealpower i förväg, men nu gjorde jag inte det och min mening har aldrig varit att ge ut det jag gjort med IORE !
(det var mest lite kul terapi). Mitt misstag var väl att publicera några bilder på det jag "lekt" med !

Jag har fått mesher av många de senaste åren med tillstånd att förbättra och ge ut men de flesta har fallit av den enkla anledningen att mesherna varit byggda i andra program som jag inte kunnat importera med framgång till mitt.

Nu finns programmet 3D Object Explorer som kan konvertera en IM-fil, med texturer och mappning, till vilket format man behagar, det är inget olagligt i det och det besparar mig massa onödigt merjobb att gå den vägen.

Jag är ledsen om jag upprört många men det var aldrig min mening att trampa nån på tårna !!!

Mitt intresse att fortsätta ge ut modeller har dock fått sig en rejäl knäck och jag tror inte jag längre har lust att fortsätta.
Nja, jo... fast... Hoppas nu att vi konstruktivt kan diskutera detta utan att det blir dumt. I den bästa av alla världar kommer det ut nått gott av det här och kanske en ökad förståelse...

Som jag ser det är det nog snarare ditt sätt att vara i förhållande till andra konstruktörer... Att då och då blåsa upp ditt prat om "revirpissande" är ett mycket större misstag än att posta bilder på vad du har gjort med andras modeller som jag ser det. Så som du inledningsvis i denna tråd har gjort. Det underminerar lite den goda anda vi ändå har här på forumet.

Du bör också förstå och acceptera att vi utövar vår hobby på olika sätt... vad är målet med att vi roar oss med det vi gör inom simulatorhobbyn... Det är upphovsmannen som villkorslöst bestämmer hur den vill hantera sina källfiler. Har man spenderat flera 100-tals timmar eller mer kanske det inte är självklart att man släpper iväg sina källfiler hur som helst. Varje konstruktör har ju sina preferenser om varför och hur han driver sin tågsimulatorhobby, utan att behöva bli anklagad för revirtänkande om han/hon avstår från att dela med sig sina källfiler.

Att som i det här fallet exponera en konstruktör så som ett antagande att han förmodligen inte kommer att ge något tillstånd, men se här vad ni missar för att andra konstruktörer är så revirtänkande... det blir bara tokigt av det och andra konstruktörer blir plötsligt ofrivilligt indragna i en upphovsmannadiskussion. Det är inte konstigt att ögonbryn höjs.

Ditt misstag, som jag ser det, är att inte i förväg omsätta en ide till handling via att ta kontakt med konstruktören först. Blir det ett ja, kul ide, så går du vidare därifrån. Kanske kommer man överens om att du utnyttjar din metod att få editerabara filer eller så gör man något annat. I samförstånd. Men blir det ett nej, låt det stanna där och gå inte ut publikt med det utan respektera att en konstruktör inte är pigg på att dela källfiler.

Sen hoppas jag att du kan tåla att detta kan konstruktivt diskuteras och att din lust att bygga fortsätter. Som jag sagt förut, dina arbeten och insatser är ju högt värderade av många. Sen kan du ju tänka så här också, gör man ingenting gör man inga fel, men med din meritlista så är det ju nästan tillåtet att det får bli tok nån gång...

Och får du lusten tillbaka, vilket jag hoppas, så kan du ju göra klart och ge ut den vinterbonade Alvesta om du vill.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat