Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-29, 15:59   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har glömt bort att svara på ditt mail.
Tar och gör det här istället.

Om jag har förstått rätt, så vill du merga ihop Nisses två banor och komma förbi höjdskillnaden med portaler och ha AI förare i trafik på banan.

Nu krånglar jag till det, med två extra portaler för dig mot min tidigare beskrivning och ska försöka förklara lite enklare.

Exempel.

Sätt ut två portaler på Nisses bana 1 och 2 portaler på Nisses bana 2.

På bana 1. Sätt ut en portal i varje ände och låt oss kalla dom för A och B.

Gör likadant på bana 2. Sätt ut en portal i varje ände, men låt oss kalla dom för C och D.

I Portal B så vill vi att tåget ska komma ut i Portal C och tvärtom med Portal C, där vi vill att tåget ska komma ut i Portal B.

I Portal A och D, där låter vi bara tåget åka in och återkomma efter eget önskemål.

Sätt ut tåget på bana 1 och i detta fall med körriktning mot Portal B och bana 2.

Ge AI föraren kommandot drive to Portal B x Portal D x Portal C x Portal A + repeat.

Då kommer AI föraren köra in i Portal B och komma ut ur Portal C för att köra vidare mot Portal D. Sen kommer tåget att komma tillbaka ur Portal D efter det önskemål som du har angett där och köra mot Portal C för att komma ut i Portal B för att fortsätta mot Portal A och återkomma som i Portal D. Glömmer du att lägga till repeat efter sista kommandot, så kommer tåget bara göra denna manöver en gång och sedan fastna som din beskrivning här ovan när hon kommer ut ur Portal A. För då har hon betat av varje kommando som du har gett henne.

Nu kommer detta tåg, bara att åka fram och tillbaka genom alla portalerna utan att göra något.

Men detta kan du fixa, genom att ge tåget fler kommandon mellan dom olika Portalerna, så att du lägger in att tåget ska göra ett uppehåll vid en station eller lasta och lossa någonstans.