Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-23, 13:01   #7
jorgen3
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg

På hemvägen när jag har 600 ton tomma vagnar och kommer till Ryggenbacken och rullar nedför (den är som mest 18 promille) så behöver jag inte bromsa och det beror på våra timmervagnar där de stora gavlarna håller emot genom luftmotståndet.
Nu har jag inte kört så jättemycket med Run8 men visst är det väl så att du inte skall behöva bromsa i backarna med annat än dynamiska bromsen för att hålla farten? Meningen är väl att loken skall hålla emot i nedförsbackarna och orka dra i uppförsbackarna?
Visst är det så (gällande run8) men det beror hur många lok man har hästkraft/ton om tåget orkar att bromsa med den dynamiska bromsen.
Tror att du skrev själv att du hade problem i Tehachapi lutningen där du fick använda luftbromsarna. Dessa måste man använda med säkerhet om det är stopp i signalerna för de dynamiska bromsarna går bara till ca 5 mph.

Jo jag vet att tomma timmertåg går väldigt tungt (tyngre än lastade) pga gavlarna på vagnarna (rena stormen när dessa tåg passerar en)

Det var därför jag sa Ståltåget som är litet luftmotstånd på.
Följde med min pappa (före detta lokförare) på ett sådant tåg på 80 talet (vi rullade i 4 mil då)

Men i låga hastigheter så spelar inte luftmotståndet så stor roll. I filmen går det 30mph (48 km/h) och det är passagerare tåg ändå får man använda loket för att inte tappa hastigheten.

Men i mitt eget test med tungt fullastat koltåg i 40 km/h så skulle det ha rullat på som bara den men det gjorde det inte, så det är är stora problem med fys motorn här.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I purshes uppgifter om rullmotstånd så om jag räknat rätt mellan bil och tåg så rullar tåget 15 gånger lättare än bilen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag tittade igenom pursche uppgifter om blueprint så verkar det finnas friktions uppgifter på engine
men jag hittar inget i wagon om sådana uppgifter.

Är det därför att vagnarna går tyngre än loken?
Man har använt något generellt värde för vagnarna som är för tungt (bilars friktions värden typ)

Då lär det nog vara svårt att få till det om man inte kan ändra vagnars friktion.

Man får köra bara med lok i framtiden.....

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 17:59. Anledning: rullmotstånd
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat