Citat:
Ursprungligen postat av Jockes
..nu förstod jag bättre! Tack, var nog lite trött när jag skrev det där. Men det är alltså såhär du menar, och klareraren's funktion är bara att vara en osynlig stoppsignal ifall vägskyddet är nere från andra hållet som saknar master'n?
|
Citat:
Ursprungligen postat av bear
Om jag inte minns fel så skall du använda en osynlig master även där.
Klareraren kom till specifikt för att hantera stationer som saknar utfartssignaler. TKL ger avgång/körsignal med signalstav eller handsignallykta i verkligheten.
|
Det är precis som
bear säger att klareraren kom till på detta sätt. Vi behövde en osynlig signal som var kompatibel med signalsystemet. En "standard" osynlig signal fungerar dåligt, då den alltid uppför sig som en huvudsignal (bryter blocksträckor bla). Därav dom olika valen, en tkl kan vara en huvudsignal eller någon annan typ.
Jockes, i ditt fall ovan så har du gjort precis rätt. Du har en "dubbel" synlig vsi som är länkad till en osynlig master. Två stycken vsi (rygg mot rygg) samarbetar
alltid tillsammans och det är dom som bygger upp hela funktionen i ett vägskydd. Så i detta fall (med mastern mot en osynlig vsi (tkl)), så kommer funktionen att bli densamma som om du hade haft två synliga vsi kopplade till varsin master.