Från Håverud går färden över Brudrefjell, en minst sagt vildsint och svårgenomtränglig långsträckt ås. Vägen över åsen följer den gamla ridvägen från 1500-talet och är skyddad. En bussresa bjuder på sjösjuka.
Här framträder också Radio Mobiles (DEM) svaghet. Dalsland består av täta skogar, branter och djupa sjöar. Det är uppenbart att RM mäter på den täta skogen. Samtidigt ligger sjöarna, som omges av branter, hyfsat i höjd. Konsekvensen blir att kanten mellan sjö och mark höjs kraftigt. Kolla branten i rutmönstret (bild 1)
Vid åsens mitt ligger slussen Buterud jämte en fallfärdig hållplats. Nedfarten blev häftig - 80 promille lutning neråt. Från vattenytan upp till toppen vid skogen är stigningen 10-20 procent. Banans häftiga lutning besegrades efter timmar av justering till 28 promille lutning - något för våra lok att bita i.
Konsekvensen, igen, blev ett orealistiskt stup 15-20 meter högt mot verklighetens 5-10 meter.
Här skall också en av Dalslands kanals slussar installeras. Utgångsläget är den strömfåra som RM ritat ut, Genom mätningar från olika platser har slussens placering säkrats. Men RM skildrar inte verkligheten. Med hjälp av Hitta.se framträder bilden av Buteruds sluss ganska bra.
Det går bra att mäta med Hitta.se: verktyg. Värdena översätter jag till DEM-kartan. Sedan ritar jag upp hela anläggningen och som ritstift använder jag mig av - järnvägsspår (bild 2). Resten är ett tidsödande hantverk. Bilden med järnvägsspåren ses från norr och söderut.
Ett knepigt jobb var den smala avbärarpiren, som skiljer kanal från strömmande vatten (bild 3). Bredvid slussen syns det inledande arbetet på forsen snett under hållplatsen.
För att ta mig upp från slussen till hållplatsen använder jag mig av en brant lutande bro och en trappa - allt bra för konditionen (bild 4).
Slussen ligger mellan en öch fastlandet. På andra sidan ön en kraftig fors. Slussen kräver att det inte finns förbindelse merllan de lägra och övre vattenytorna. Det ordnas med hjälp av en osynlig damm (gridlinjerna lyfts upp över högsta vattennivån). Forsen anordnas med hjälp av Fluss och Whitewater3 (Tack Ekan!) - alltså en liggande bana från vattnets högsta punkt till det lägsta.
Bild 5 = slutresultatet; en fungerande sluss och en till synes fungerande fors.
DVVJ-resan med Dalslands kanal går vidare.
Nisse
|